Škola z pohľadu žiaka

86x
12. September 2016

* Článok bol uverejnený v novinách AHOJ BARDEJOVízie č. 1/2016

Blog: Škola z pohľadu žiaka

Ladislav Mojdis.jpgTéma školstvo je témou dnešných dní. Platy, kredity, zlé vybavené kabinety. Takýto obraz prinášajú médiá. Počúvame, to nebola reforma, ale deforma. Čo vlastne trápi školstvo?  Budeme vedieť rozlusknúť problém? Verme, že áno. No bude úspešná, ak z výsledku úspešného riešenia vynecháme žiaka? Myslím si, že nie. Potrebujeme zásadnú zmenu. Platy lepšie školstvo nespravia. 

Žiak je výsledný produkt a tu musíme sústrediť pozornosť. Psychický nezničený, vzdelaný, odhodlaný na sebe tvrdo, odborne pracovať.  Žiak, ktorý má rad školu, váži si učiteľov, chápe, že učitelia sú pre jeho budúcnosť veľmi dôležití.  Sú debaty vedené týmto smerom? Chceme zmeny k lepšiemu a naozaj sa snažíme ich uplatniť? Mám pocit, že stále nám ide o povrchnú úpravu. Lepšie zarábajúci učiteľ nie je zárukou vyššej kvality. Viem, o čom hovorím.

Bol som pri tom, kedy učiteľ dával žiakom na klasifikácii zlé známky a až na môj podnet, kedy som ho pri debate upozornil, že nevie učiť, prehodnotil svoj prístup a na pol roka už bola situácia iná. Poďakoval sa mi, za odvahu, povedať mu to. Stačilo iba prehodnotiť svoj prístup k žiakovi. Udialo sa to za rovnakých platových podmienok. Ako teda z kruhu von? Skráťme čas trávený v škole, náročnosť prípravy prenesme do hodín, množstvo predmetov upravme na nevyhnutne potrebný počet, skúšanie realizujme iba štvrťročne, odbremeníme stres u detí a dáme šancu učiteľom na viac času zamerať sa na žiaka pochopiť látku ešte v škole.

Snažme sa sledovať záujmy deti, sledujme, čo ich zaujíma a podporme ich vo vzdelaní predmetov, ktoré ich zaujímajú, v čom sú dobrí. Ak takto rozanalyzujeme problémy, zistíme ako a kam nasmerovať školstvo a od toho môže začať reforma.

Začnime J.A.Komenským „škola hrou“.  Mám pocit, že sme od tejto revolučnej myšlienky ustúpili. Súčasné vzdelanie sa uberá zlou cestou. Deti sa učia nepotrebné predmety a učia sa nad rámec potrebnosti. Zbytočne to zaťažuje deti a vyčerpáva ich. Nalievame dva litre vody do dvoj decového pohára. Deťom preto neostáva nevyhnutný čas na regeneráciu.

Ako postupovať? Rozdelil by som vzdelanie do trojročných cyklov podľa veku. Materské školstvo 1-3, Predškolské školstvo 4-6, Základné školstvo 7-9, Vyššie základné 10-12, Nižšie stredné 13-15, Vyššie stredné 16-18, Vysokoškolské 19-21, Univerzitné 22-24.

 

Základné školstvo

Cieľom by malo byť naučiť základy – písať, čítať, počítať a rozvíjať šikovnosť a doslova talent výtvarne, hudobne a pohybovo.  Chcem podotknúť, že telesná v tomto veku je veľmi dôležitá a je potrebné nasmerovať školstvo tak, aby pochopilo, že túto akceleračnú časť rozvoja dieťaťa musí napĺňať odborne vzdelaný učiteľ. V rámci všeobecného vzdelania sa zamerať na zdravovedu a sústrediť pozornosť na kultúru a prírodu, ktorá nás priamo obklopuje. Viac vychádzok po okolí, do prírody.

 

Vyššie základné školstvo

Cieľom by malo byť rozšíriť vedomosti o ďalšie predmety ako fyzika, chémia, ale hravým spôsobom. Zamerať sa na rozvoj konkrétnej oblasti talentu.  V rámci rozšíreného všeobecného vzdelania sa zamerať na regionálnu kultúru a prírodu, ktorá nás priamo neobklopuje, ale nás ovplyvňuje.

 

Nižšie stredné školstvo

Zaoberalo by sa ešte všeobecným vzdelaním. Vychádza mi z toho jedná stredná škola v rámci okresu, ktorá by mala svoje špeciálne odbory, ktoré by navštevovali žiaci na základe záujmu po splnení podmienok, resp. skúšok. Vyššie stredné vzdelanie by fungovalo niečo na spôsob katedier terajších vysokých škôl. Myslím si, že by sme zistili, že máme menej hlúpych detí ako sa dnes proklamuje a zrazu by sa rozvinul u detí záujem vzdelávať sa.

 

Vyššie stredné školstvo

Vyššie stredné vzdelanie je teda nadstavbou, ktorá už smeruje žiaka do životnej dráhy, ktorá by reálne mohla nastať po skončení strednej školy.

 

Vysokoškolské školstvo a Univerzitné školstvo

Určite potrebuje väčšie prepojenie s praxou. 

Toto je teda krátky pohľad na zmeny v školstve, ktoré by si vyžadovali väčší priestor na nájdenie optimálneho riešenia.

Skúsme sa zamyslieť.  Má v niečom predkladaný návrh racio?  Myslím, že má. Preto sa domnievam, že momentálne riešenie platov nie je priorita školstva a tie školstvo z pohľadu kvality z temna nevyvedú. Je potrebné vidieť nejakú zmenu vo zvýšení vedomostnej úrovne našich detí a to, že žiaci sú úspešní, dvíhajú úroveň ekonomiky. Ak sa to podarí, tak ja budem prvý, ktorý bude žiadať pridať na plate učiteľom. Vzdelanie je poslanie. Na vzdelaní záleží, ako sa bude rozvíjať naša spoločnosť a budúcnosť.  Držím školstvu prsty, aby sa vyrovnalo zo všetkým, čo ho trápi.

(18:30, L. Mojdis)

 

Moderná gymnastika

http://ahoj.tv/firmy/detail/kmg_laser_delta_bardejov.html 

plagát nábor.jpg

Diskusia
Pridať komentár